Családi vállalkozás átadása az utódoknak határon innen és túl

A Zala Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (ZMKIK) pódiumbeszélgetést tartott Családi vállalkozás átadása az utódoknak határon innen és túl címmel 2017. február 28-án a Kamarák Házában.

 

Az eseményt Kovács Dezső, a ZMKIK Ipari Tagozatának elnöke nyitotta meg. Beszédében felhívta a figyelmet a mikro-, kis- és középvállalkozások és azon belül is a családi vállalkozások kiemelkedően fontos szerepére a magyar gazdaságban.

A rendezvény Nagy András, a Zala Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány ügyvezetőjének Generációváltás családi vállalkozásokban című előadásával folytatódott. Prezentációjában kitért arra, hogy mit is értünk családi vállalkozáson, milyen működési sajátosságai vannak és milyen kritikus pillanatok következhetnek be egy családi vállalkozás esetében. Ilyen pillanat többek közt mikor egy utód családtagból alkalmazottá is válik, amikor tulajdonrész kerül valakihez, vagy amikor nyugdíjba megy egy idősebb tag – részletezte az ügyvezető. Kiemelte: a nemzetközi tapasztalat azt mutatja, hogy a családi vállalkozások töredékének sikerül csak az átadás a második generációnak. Magyarország történelmi sajátosságai, a rendszerváltáskor alakult sok új cég következtében most került abba a helyzetbe, hogy a családi vállalkozások jelentős része generációváltás előtt áll és nehézség, hogy hazai viszonylatban nem áll rendelkezésre előzetes tapasztalat a generációváltásról. Egy sikeres családi vállalkozás vezetése és annak átadása is csak egy jól működő családon belül lehetséges. A sikeres átadás feltétele többek között, hogy az átadó maga hozza meg a döntést az átadásról; elhiggye az átvevőről, hogy tudja a vállalkozást vezetni; mindkét fél számára emocionálisan világosak és jogilag tisztázottak legyenek az átadás-átvétel feltételei, valamint a kritikus témák és kérdések is megválaszolásra kerüljenek – hangsúlyozta. Előadásában kitért a Succeed-projektre, melynek célja az osztrák-magyar határ menti családi kisvállalkozások tulajdonos és/vagy vezetőváltásának gördülékennyé tétele, az elöregedett vállalkozások felkészítése az átadásra, az utódok felkészítése az átvételre, biztosítva ezzel a tulajdonos és/vagy vezetőváltás után a vállalkozás fenntartható működését, melyet elsősorban az utódok képzésével és tapasztalatcserével kívánnak elérni. Az idősebb generáció, kiváltképp az alapítók sok esetben a családban akarják tartani a vállalat vezetését, ami több szempontból is problematikus: az utódok nem biztos, hogy rendelkeznek a vállalat irányításának képességével, és az sem biztos, hogy egyáltalán szeretnék a vállalatot tovább irányítani – ismertette a generációváltás előforduló problémáit az alapítvány vezetője. Mindezen túl sok vezető nélkülözhetetlennek tartja magát és mindent meg is tesz, hogy az is legyen. Az utód részesedése megoldás lehet, hiszen így erősödik a helyzete, ahogy a magántőke-befektetőknek való átadás vagy a nagyvállalatnak való eladás is – tette hozzá. Az előadás a témát érintő érdekes statisztikai adatokkal zárult, úgymint például: a családi vállalkozások több mint 90 %-ában azt szeretnék, hogy a vállalat vezetése a családban maradjon, ugyanakkor ezt csak kevesebb mint 10 % képes elérni a negyedik generációig.

A rendezvény a pódiumbeszélgetésre meghívott vendégek tapasztalatainak, személyes élményeinek megosztásával folytatódott. Elsőként Boross Dávid, a Felelős Családi Vállalatokért Magyarországon Közhasznú Egyesület (FBN-H) társelnöke és az Oázis Kertészeti Kft. cégvezetője szólalt föl. Mint mondta a generációváltás egy új és nagyon fontos kérdés a családi vállalkozások életében, épp ezért tartja fontosnak a minél több tapasztalatcserét, amire nagyszerű lehetőséget biztosít az FBN-H és programjaik. Vállalatvezető minőségében pedig meg már, mint utód osztotta meg tapasztalatait a generációváltásról. Gyerekkorától fogva ismerkedett a céggel és már 16 éves korától a családi vállalkozásban dolgozik különböző munkakörökben. Ez egy fontos kritériuma annak, hogy ma nagyon jól ismeri a vállalkozást és vezetni tudja azt – hangsúlyozta a vállalat vezetője.

Ferling József, a professzionális pr ügynökség, a Ferling PR Kft. stratégiai igazgatója, mint már a vállalatát átadott személy mesélte el élményeit. A public relations és a kreatív médiakommunikáció területén tevékenykedő vállalat vezetését 20 év után adta át fiának, Ferling Dávidnak. Az átadás hosszas előkészítést vett igénybe. Egy éven keresztül alakították a vállalkozás belső szabályzatát, hogy az megfeleljen az új vezető stílusának, majd ezt követően fél évig közösen irányították a vállalatot, miközben folyamatosan átadta a vállalat vezetését és ismertette meg az utódot a vállalat partnereivel. A teljes átadás érdekében fél évre ki kellett költöznie irodájából is, ugyanis a vállalat munkatársai olykor tőle is kérdeztek vállalatirányítási hatáskörű kérdésekben. Azóta visszatért a vállalathoz, és mint stratégiai igazgató tevékenykedik. Az átadás sikerességét arra vezeti vissza, hogy hagyja, hogy fia úgy vezesse a vállalatot, ahogy szeretné. Az átadás, generációváltás története a jógyakorlatok megosztásának remek példájaként szolgált a rendezvényen.

Végül Michael Leier, a nemzetközi Leier Cégcsoport tulajdonosa osztotta meg tapasztalatait. Egészen 18 éves koráig, az 1960-as évekig repítette vissza az időben a megjelent hallgatóságot, amikoris úgy döntött, hogy vállalkozást alapít, ahelyett hogy szülei földműves tevékenységét folytatná. 1970-ben a betonipar lett a Leier cég főtevékenysége és a 80-as években már a nemzetközi piacok felé orientálódott. 1984-ben Magyarországon első külföldi beruházóként, a szocialista vezetőség engedélyével megkezdte működését, 1985-től pedig már a Leier az építőipar piacvezetője és egyben a legnagyobb építőanyag-ipari gyártója lett. Jelenleg 7 országban közel 40 telephellyel és 2000 alkalmazottal működik a Leier Cégcsoport, amelyben Michael Leier gyermekei és unokái is munkát vállalnak. A generációváltásról és az utódlásról úgy vélekedett, hogy bármit meg lehet tanulni, de egy vállalat vezetésére születni kell, épp ezért nagyon nehéz és fontos kérdés a megfelelő utód kiválasztása. A vállalatvezetésről - mint jó tanács - azt mondta: „nem az a baj, ha valaki hibázik, az a baj, ha valaki elköveti ugyanazt a hibát kétszer.”

Hasznos linkek:

http://succeed-project.info/index.php?lang=hu
http://www.zmkik.hu/hu/
http://www.zmva.hu/
http://www.fbn-h.hu/